Skip links

خانه های فوق هوشمند

تماس بگیرید

خانه هایی که با اجرای فرامین صوتی مبتنی برهوش مصنوعی

دسته:

Description

هوش مصنوعی با توانایی‌های منحصربه­فرد خود، نقش بسیار مهمی در ارتقای کیفیت زندگی انسان‌ها ایفا می‌کند. از تحلیل داده‌ها تا پیش‌بینی‌ها و ارتقاء سلامت و کیفیت زندگی و … لذا این تکنولوژی چیزی بیشتر از یک ابزار می‌باشد. می­توان این­چنین گفت که هوش مصنوعی بعنوان عامل اصلی در توسعه خانه‌های فوق هوشمند باعث افزایش امنیت، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ارتقاء راحتی و کیفیت زندگی می‌شود.

خانه‌های فوق هوشمند با استفاده از ترکیبی از تکنولوژی هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء در آینده و در دنیای مدرن فراگیر خواهند شد. این نوع خانه‌ها با هدف افزایش امنیت، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، تسهیل در امور روزمره، تسریع در ارائه خدمات و ارتقای کیفیت زندگی به وجود آمده‌اند.

در خانه­های فوق هوشمند امکان کنترل سیستم­های مختلفی نظیر روشنایی، سرمایش و گرمایش، امنیت، صوت و تصویر و … بدون هیچ سخت­افزار یا ماژولی و تنها با استفاده از فرمان صوتی از سمت کاربر قابل اجرا می­باشد. از آنجایی که این سیستم خانه­های فوق هوشمند به هوش مصنوعی مجهز است لذا قابلت­های بسیار جذابی را برای ما به ارمغان آورده است. نکته قابل تأمل این سیستم در آفلاین بودن آن است که بزرگترین مزیت رقابتی هولوروید است.

خانه­های فوق هوشمند بعنوان یک محصول لوکس که جزو پیشرفته­ترین تکنولوژی­های روز دنیا می­باشند، کاربردهای بسیار زیادی هم دارند که در ذیل بصورت اجمالی به بررسی برخی از آن­ها خواهیم پرداخت.

فردی را تصور کنید که وارد منزل خود شده است و می­تواند با خانه تعامل داشته باشد. می­تواند با استفاده از سیستم هوش مصنوعی تمامی سوالات خود را پرسیده و جواب آن­ها را دریافت کند. سوالات علمی و یا تخصصی خود را بپرسد، بعنوان مثال راجع به موضوع “الاستو داینامیک” سوال بپرسد و پاسخ خود را دریافت کند. این موضوع هیچ محدودیتی در هیچ زمینه­ای ندارد، راجع به آب و هوا سوال کرده یا نوسانات بازار بورس یا ارز بررسی کند. نتایج فوتبال جهانی و اخبار روز را دنبال کرده و در خانه به یادگیری زبان انگلیسی یا هر چیز دیگری بپردازد.

کاربر پس از ورود به خانه، پیام صوتی خوش­آمدگویی دریافت می­کند و می­تواند مدیریت کامل منزل را تنها با فرامین صوتی و درخواست خود انجام دهد. بعنوان مثال می­تواند روشنایی منزل خویش را مطابق میل خود تنظیم کند و تمامی ماژول­های الکترونیکی منزل خویش را کنترل کند.

درخواست موزیک دلخواه خود را داشته باشد و حتی فضای منزل را با ریتم موزیک نورپردازی کند. سیستم سرمایشی و گرمایشی منزل را کنترل کرده و یا حتی درخواست فعال کردن جکوزی را در نیم ساعت آینده دهد. می­تواند با یک جمله چای­ساز را روشن کرده و پس از آماده شدن، پیغامی مبنی بر آماده شدن چای را دریافت کند. علاوه بر آن می­تواند جهت ارتقای امنیت منزل از سیستم تشخیص چهره بهره گیرد و ده­ها قابلیتی که زندگی را بسیار جذاب­تر خواهد کرد.

یکی از مهم­ترین مزیت­های رقابتی خانه­های مبتنی بر هوش مصنوعی، امنیت بالای آن است؛ از آنجایی­که مقوله امنیت یکی از مهم­ترین و اساسی­ترین چالش­های روز دنیاست، لذا در خانه­های مبتنی بر هوش مصنوعی هولوروید بواسـطه آفلاین بودن بخـش اعظمی از سیستم؛ ارسـال و دریافت اطلاعات را نخواهـیم داشت به­همین­خاطر سرعت عملکرد سیستم در مواردی از گوگل نیز سریع­تر خواهد بود. در خانه­های هوشمند که نسل قدیم خانه­های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، تمامی اطلاعات کاربر و حریم شخصی خانواده بر بستر سرور­ها ذخیره خواهند شد و در پلتفرم­های خارجی که بخش عظیمی از خانه­های هوشمند را تشکیل می­دهند این اطلاعات به سرورهای خارجی منتقل می­شود، اما در خانه­های فوق هوشمند هولوروید امنیت حریم شخصی خانواده بصورت کامل حفظ خواهد شد. از دیگر مزیت­های بزرگ خانه­های مبتنی بر هوش مصنوعی امکان استفاده از این سیستم برای نابینایان و ناشنوایان است، هیچ محدودیتی در استفاده برای افراد نابینا و ناشنوا نیست و نابینایان به­واسطه تعامل صوتی و ناشنوایان به­واسطه تعامل تصویری می­توانند بصورت کامل از هوش مصنوعی هولوروید بهره گیرند.

امکان کنترل کامل خانه از دیگر جذابیت­های این تکنولوژی است، شما می­توانید از پذیرایی یا مستر خانه خود، فرمان پخش موزیک، داسـتان، شعر و یا قصه کودکانه را برای اتاق خواب فرزندتان دهید. از دیگر ویژگی­های جذاب این سیستم، امکان “Multi tasking” می­باشد؛ در این سیستم اعضای خانواده در هر قسمت از خانه می­توانند فعالیت منحصربفرد خویش را داشته باشند، بطور مثال شما می­توانید در پذیرایی مشاوره بورسی از هوش مصنوعی دریافت کنید، فرد دیگر در آشپزخانه و با کمک هوش مصنوعی در حال آشپزی باشد، فرزند کوچک در اتاق خود قصه گوش دهد و فرزند دیگر در اتاق خود مشغول فراگیری زبان انگلیسی است. در خانه­های مبتنی بر هوش مصنوعی هولوروید، اعضای خانواده می­توانند بصورت کاملاً پویا از این سیستم بهره ببرند.

خانواده اولین و مهم­ترین نهاد اجتماعی است که اثر مستقیم بر جامعه دارد، به­علاوه، خانواده بعنوان یک واحد اجتماعی، نقش مهمی در حفظ امنیت و ثبات جامعه دارد. خانواده‌های سالم و پایدار، بعنوان پایه‌های قوی جامعه، به حفظ امنیت و ثبات آن کمک می‌کنند. بنابراین، خانواده مبنای یک واحد اجتماعی بسیار مهم است و نقش بسیار اساسی در تأمین سلامت و رفاه اجتماعی، حفظ فرهنگ و تمدن، حفظ امنیت و ثبات جامعه دارد.

استفاده از خانه­های هوشمند بعنوان یکی از نمادهای پیشرفت فناوری در حوزه مسکن، در سال­های اخیر رو به افزایش بوده است. این خانه­ها با استفاده از سیستم­های هوشمند و مجهز به حسگرهای مختلف، قابلیت کنترل و مدیریت محیط داخلی و خارجی خود را بصورت خودکار دارند. با این حال، استفاده مردم از این خانه­های هوشمند، همچنان با چالش­ها و مشکلاتی روبروست.

یکی از مشکلات این خانه­ها، پیچیدگی و کاربردی نبودن برای برخی از کاربران است. عدم آشنایی با فناوری­های پیشرفته و نبود توانایی در کنترل و مدیریت این خانه­ها، ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی برای کاربران شود. همچنین، هزینه­های بالای نصب و نگهداری این خانه­ها نیز می­تواند برای برخی از کاربران مشکل­ساز باشد.

اما استفاده از هوش مصنوعی هولوروید مزیت­های زیادی را برای خانواده­های ایرانی به ارمغان آورده است، از جمله:

امنیت: حفظ حریم پرحرمت خانواده به­واسطه آفلاین بودن این سیستم باعث شده است که هیچ­گونه انتقال و ارسال اطلاعات از خانه وجود نداشته باشد. لذا اطلاعات خانواده در هیچ سرور و بستر خارجی یا داخلی ثبت نخواهد شد.

تسهیل در استفاده: با استفاده از هوش مصنوعی هولوروید این امکان فراهم است تا به زبان فارسی با خانه تعامل برقرار کرد و به سادگی مدیریت کامل خانه را انجام داد، پاسخ سوالات خود را دریافت کرد و حتی آموزش دید.

صرفه­جویی در زمان، هزینه و انرژی: با استفاده از خانه­های مبتنی بر هوش مصنوعی می­توان بصورت کامل بر تجهیزات کنترل داشت و بهترین عملکرد ممکن را با صرف کم­ترین زمان و هزینه کسب کرد.

هوش­ مصنوعی بعنوان یک فناوری پیشرفته، می‌تواند در زندگی روزمره مردم نقش بسزایی ایفا کند. خانه‌های مبتنی بر هوش­ مصنوعی، با استفاده از سیستم‌های خودکار و هوشمند، به ساکنان این امکان را می‌دهند تا با راحتی بیشتری در خانه‌شان زندگی کنند. طبیعتاً بهبود کیفیت زندگی برای یک خانواده مهم­ترین مقوله می­باشد؛ لذا در خانه­های مبتنی بر هوش مصنوعی افراد خانواده می­توانند بالاترین سطح کیفیت زندگی را تجربه کنند. اجرای فرامین صوتی به زبان فارسی نه­تنها باعث تسـهیل و تسـریع در انجام امور روزمره یک خانواده می­شـود، بلکه باعث ارتقاء و توانمـندی افراد خانواده نیز خواهد گشت.

دیگر نیازی نیست برای فرزندان خانواده معلم خصوصی گرفت، چراکه در خانه­های مبتنی بر هوش مصنوعی می­توان هر چیزی را به کمک آن آموزش دید. به­راحتی و در خانه با امنیت کامل؛ زبان انگلیسی، فرانسوی و یا هر زبانی را فرا گرفت یا برای کودکان منزل نیازی به پرستار نخواهد بود، به کمک هوش مصنوعی می­توان در اتاق کودکان قصه یا داستان­های متنوع پخش کرد، توسط بازی­های جذاب؛ ریاضی آموزش داد.

سیسـتم هوش مصـنوعی می­تواند در آشـپزخانه بعنـوان یک دسـتیار پخـت هر غذایی را آمـوزش دهد و در مدیریت امور منزل و خانه­داری در کنار شما باشد و حتی با آن می­توان از شنیدن کتاب مورد علاقه خود لذت برد.

این سیستم همچنین می­تواند به تمامی سوالات در هر زمینه­ای پاسخ بدهد، مشاوره دهد و یا حتی تحلیل و ارزیابی برای شما داشته باشد. دیگر لازم نیست اخبار روز دنیا را از طریق رسانه­ها دنبال کرد، تنها کافیست از هوش مصنوعی بخواهید تا آخرین اخبار ایران و جهان را در هر حوزه­ای در اختیار شما قرار دهد.

حتی دیگر نیاز نخواهد بود برای رفتن به یک مقصد، از طریق بسترهای مختلف مسیریابی انجام دهید تا بتوانید برآورد زمانی داشته باشید؛ با استفاده از یک فرمان صوتی می­توانید از هوش مصنوعی بخواهید تا برآورد زمانی شما برای رسیدن به مقصد را با احتساب وضعیت ترافیکی ارائه دهد.

این­ها تنها بخش کوچکی از قابلیت­ها و کاربردهای خانه­های مبتنی بر هوش مصنوعی می­باشد که باعث ارتقای کیفیت زندگی خواهد شد.

یکی از مهم­ترین خواسته­های هر خانواده­ای در جهت بهبود عملکرد و سطح زندگی، سرعت بخشیدن به فرایند اجرایی کارها می­باشد، از آنجایی که رسالت اصلی هوش مصنوعی تسهیل فرایندهای اجرایی و تسریع زمان آن می­باشد لذا استفاده از هوش مصنوعی در خانه­ها می­تواند این امر را تا حد قابل توجهی محقق سازد.

از دیگر موارد مهم در هر خانواده­ای مقوله امنیت می­باشد. در سال­های اخیر و با روند رو به رشد تکنولوژی؛ خانه­های هوشمند در حال افزایش هستند. اغلب خانه­های هوشمند مستلزم سخت­افزارها و گجت­های هوشمندی هستند که می­توان توسط آن­ها و پنل­های مدیریتی خاص، سیستم­های مختلف یک منزل را کنترل و مدیریت کرد. اما سوال بسیار مهم اینجاست که این پلتفرم­ها تا چه میزانی ایمن هستند.

خانواده بعنوان یکی از پایه­های اصلی هر جامعه از اهمیت ویژه­ای برخوردار بوده و پرواضح است که حفظ حریم پرحرمت آن مهم­ترین مؤلفه سیستم محسوب می­شود. متاسفانه از آنجایی که اغلب پلتفرم­های خانه­های هوشمند خارجی هستند لذا تمامی اطلاعات محرمانه و حتی هویتی خانواده بر روی سرورهای کشورهای سازنده ذخیره خواهند شد. حال آنکه سیستم هوش مصنوعی هولوروید در بیشتر این موارد کاملاً آفلاین بوده و هیچگونه انتقال دیتایی در این سیستم وجود نخواهد داشت به همین دلیل بصورت کامل ایمن و مطمئن خواهد بود.

در مقایسه با خانه­های هوشمند خارجی، خانه­های مبتنی بر هوش مصنوعی هولوروید بسیار ساده­تر می­باشند چراکه بدون نیاز به تلفن همراه هوشمند یا ماژول­های جانبی و تنها با صدای افراد خانواده امکان مدیریت و کنترل خانه میسر خواهد بود. این قابلیت بصورت شخصی­سازی بوده و امکان افزایش افراد را نیز خواهد داشت تا افراد دیگر هم بتوانند خانه را مدیریت کنند.

علاوه بر سیستم تشخیص صوت و گفتار، هوش مصنوعی هولوروید از سیستم تشخیص صحنه و چهره نیز برخوردار است و با شناسایی افراد خانه درب منزل برای آن­ها باز خواهد شد تا افراد خانواده از تعاملی پویا با خانه­ای مبتنی بر هوش مصنوعی نهایت لذت را برده و تجربه منحصر بفردی را داشته باشند.

خانه­های هوشمند چیزی حدود دو دهه می­باشد که رشد چشمگیری داشته و اغلب خانه­های مدرن از این سیستم بهره گرفته­اند، این درحالی است که در خانه­های هوشمند الزامی به سخت­افزار یا گجت می­باشد. لذا به­واسطه تحریم قطعات و ماژول­ها از سوی ایالات متحده، تا حد زیادی نقش بازدارندگی دارد.

در کنار این مورد، یکی دیگر از موارد مهم؛ مقوله سهولت در استفاده می­باشد که در خانه­های هوشمند توسط یک گجت یا نرم­افزار تحت اپلیکیشن کنترل خانه انجام می­شود و در بخش­هایی نیز می­توان از دستیار صوتی تلفن همراه نظیر: سیری آیفون، کورتانا مایکروسافت یا Bixby سامسونگ و … می­توان به زبان انگلیسی بخشی از سیستم را کنترل نمود.

همچنین بحث امنیتی که در خانه­های هوشمند، حریم خانواده تحت­الشعاع سرورهای خارجی قرار دارد و محدودیت استفاده برای قشر نابینایان که امکان استفاده از این سیستم را نخواهند داشت.

اما در خانه­های مبتنی بر هوش مصنوعی از آنجایی­که تمامی موارد نرم­افزاری و سخت­افزاری در داخل تولید و توسعه داده می­شوند لذا تحریم­های ایالات متحده هیچگونه تاثیری بر روند فعالیت آن نخواهد داشت.

در حوزه سهولت استفاده و کاربرپسند بودن سیستم، خانه­های مبتنی بر هوش مصنوعی با اختلاف بسیار زیادی نسبت به نسل قبلی خود یعنی خانه­های هوشمند، راحتی را برای خانواده به ارمغان خواهد آورد چراکه در این سیستم الزامی به استفاده از پنل مدیریت یا اپلیکیشن نخواهد بود و کاربران به راحتی و تنها با فرمان صوتی به زبان فارسی؛ آن­ هم بدون هیچگونه ماژول و یا گوشی همراه می­توانند مدیریت کامل خانه را تحت کنترل خویش داشته باشند.

در بحث امنیت اطلاعات و حریم شخصی خانواده؛ همانطور که پیش­تر اشاره شد خانه­های مبتنی بر هوش مصنوعی بصورت لوکال و آفلاین بوده و هیچگونه انتقال اطلاعاتی در آن رخ نخواهد داد و کاربران این اطمینان را خواهند داشت که حریم شخصی آن­ها بصورت کاملاً ایمن حفظ خواهد شد.

همچنین به­واسطه دستیار صوتی فارسی هوش مصنوعی هولوروید، نابینایان هم می­توانند به مانند افراد بینا، بصورت کامل از این سیستم بهره ببرند.

طبق گزارش جام­جم به نقل از خبرگزاری دیلی میل (Daily Mail) بریتانیا؛ خانه­ها در سال 2050 میلادی مبتنی بر هوش مصنوعی خواهند بود. در بخشی از این گزارش آمده است که افراد خانواده امکان کنترل بخش­های مجزای خانه خویش را حتی از بخشی دیگر خواهند داشت، یعنی افراد خانواده می­توانند از پذیرایی منزل، اتاق خویش را توسط فرمان صوتی کنترل کرده و یا در آشپزخانه به هنگام پخت غذا، یک دستیار آشپز خواهند داشت که در هنگام آشپزی کنار آن­ها خواهد بود و خانم خانواده می­تواند گام به گام کار خویش را با این دستیار هوش مصنوعی پیش ببرد.

این در حالی است که هم­اکنون و حدود 26 سال جلوتر از گزارش دیلی میل بریتانیا، هولوروید به این تکنولوژی آن­هم بصورت آفلاین و به زبان فارسی دست یافته است چراکه از سال 93 متخصصان و کارشناسان هولوروید در حوزه­های مختلف هوش مصنوعی علی­الخصوص بر روی سیستم پردازش صوت (Voice Recognition) کار کرده­اند.

همچنین گزارشی از خبرگزاری دانشجویان ایران “ایسنا” به نقل از سی­ان­ان (CNN): اولین ربات همراه با چت جی‌پی‌تی، یک “کمربند هوشمند” مجهز به هوش مصنوعی که به هدایت افراد نابینا کمک می‌کند؛ این درحالیست که هیچ­کدام از محصولات هولوروید از هوش مصنوعی خارجی بهره نمی­گیرد و در بسیاری از موارد بدون هیچگونه اتصالی و بصورت آفلاین خدمات کاربردی و متنوعی را برای اقشار مختلف جامعه اعم از نابینایان و ناشنوایان به ارمغان می­آورد.

خوشبختانه نه­تنها هیچ رقیبی در داخل کشور به این سیستم دست نیافته است، بلکه شواهد حاکی از آن است که این پروژه در سطح جهانی نیز بدین شکل انجام نشده است و می­توان از این سیستم بومی که متکی بر تلاش­های روزافزون مهندسان و متخصصان هولوروید بوده است برای اولین­بار بهره گرفت.

 

Reviews

There are no reviews yet.

Be the first to review “خانه های فوق هوشمند”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بررسی
کشیدن